Освен умората и спада в продуктивността, рядко се замисляме за другите последици от недостатъчен или лош сън. Истината е, че сънливостта, умората и заспиването могат да представляват сериозен риск по време на дейности, при които сме отговорни не само за собствения си живот, но и за този на други хора, като например шофирането. Но за работещите например в транспорта, атомните електроцентрали и петролните рафинерии дори секунда загуба на концентрация може да доведе до главоломна катастрофа.

От 80-те години на миналия век насам разследвания на редица големи инциденти разкриват, че сред допринасящите фактори често са липса на сън или нарушения на съня. Ето някои от тях.

1. Експлозията на космическата совалка "Чалънджър"

Кога: 28 януари 1986 г., 11:39 ч. местно време
Къде: Кейп Канаверал, Флорида
Събитие: Само 73 секунди след излитането си на 10-ата си мисия космическата совалка „Чалънджър“ се разпада заради структурна повреда.
Загуби: Всички седем члена на екипажа загиват; щетите са за 3,2 милиарда долара.

Ролята на съня: Според официалния доклад на Президентската комисия за разследване на инцидента, сред факторите, довели до катастрофата, е и липсата на сън сред ключовите ръководители. Интервютата разкриват, че заради отменения старт на 27 януари някои мениджъри почти не са спали през нощта или са работили без прекъсване в продължение на изключително дълги часове. Докладът също така посочва ранните смени и натиска от кратките срокове като причини за лошата преценка.

2. Разливът на "Ексон Валдез"

Кога: 24 март 1989 г., 00:04 ч. местно време
Къде: Принс Уилям Саунд, Аляска
Събитие: Товарният танкер „Ексон Валдез“, пътуващ към Лонг Бийч, Калифорния, удря риф Блай и излива 10,8 милиона галона суров нефт.
Загуби: Замърсяване на 2 100 километра крайбрежие; 2 милиарда долара за почистване.

Ролята на съня: Екипажът на танкера е работил на предела на силите си, като са записали минимален сън в рамките на предходните 16 часа. В момента на катастрофата трети помощник-капитан управлява танкера след само кратка дрямка от 30 минути, което е в нарушение на законовите изисквания за дежурство.

3. Катастрофата на полет 1420 на American Airlines

Кога: 1 юни 1999 г., 21:41 ч. местно време
Къде: Националното летище в Литъл Рок, Арканзас
Събитие: При кацане в буря, самолетът излиза от пистата и се сблъсква с инфраструктура на летището.
Загуби: Загиват капитанът и 10 пътници; над 100 ранени; самолет за 10,7 милиона долара е напълно унищожен.

Ролята на съня: Официалният доклад на Националния съвет за транспортна безопасност посочва „влошена работоспособност заради умора“ като ключов фактор за катастрофата. Капитанът и първият офицер са били будни и на работа над 16 часа преди инцидента.

4. Дерайлирането на влак "Метро-Норт"

Кога: 1 декември 2013 г., 7:19 ч. местно време
Къде: Бронкс, Ню Йорк
Събитие: Пътнически влак дерайлира със скорост 132 км/ч на остър завой близо до гара Спуйтън Дайвил.
Загуби: 4 жертви, 61 ранени; 9 милиона долара щети.

Ролята на съня: Разследването установява, че машинистът е пропуснал да намали скоростта поради тежка умора, причинена от недиагностицирана обструктивна сънна апнея (ОСА). Допълнително, той е преминал от нощна към ранна дневна смяна, което е нарушило неговия циркаден ритъм.

5. Катастрофата на влак в Хобокен

Кога: 29 септември 2016 г., 8:38 ч. местно време
Къде: Хобокен, Ню Джърси
Събитие: Влакът на NJ Transit се сблъсква с терминалната стена на скорост 34 км/ч.
Загуби: 1 загинал, 114 ранени; 6 милиона долара щети.

Ролята на съня: Според доклада на NTSB причина за инцидента е неспособността на машиниста да задейства спирачките поради умора, предизвикана от недиагностицирана сънна апнея. Преди катастрофата нямало ефективно и регулярно изследване за сънни разстройства.

Както виждате, липсата на сън не е само причинител на умора. В някои случаи може да причини и далеч по-тежки последствия. Затова грижете се за съня си, избирайте почивката пред работата и всичко ще е наред.